See all those languages up there? We translate Global Voices stories to make the world's citizen media available to everyone.

Learn more about Lingua Translation  »

Ecuador Government Seizes TV Channel's Equipment, Leaving It Off the Air

Ramiro Cueva

Journalist Ramiro Cueva. Video screenshot from Ecotel TV's YouTube.

Accompanied by the police, Ecuador's Agency for Regulation and Control of Telecommunications (Arcotel) seized the equipment of Ecotel TV, one of the most watched television channels in the southern city of Loja, whose signal went off the air.

On its official Twitter account, the Ministry of Internal Affairs (@MinInteriorEc) published photographs of the event and assured that human rights were fully respected in the process.

(Live) The seizure of #EcotelTv equipment occurred with full respect for #HumanRights.

According to Fundamedios, an Ecuadorian NGO that safeguards freedom of speech, Ecotel TV's owner Ramiro Cueva said that the seizure was motivated by Ecuadorian President Rafael Correa's words in his 454th weekly address (called “citizen links”) on December 12 branding Cueva a “bitter demagogue disguised as a journalist who only tells lies, he lies to try and harm the national government.”

Correa was referring to a news item that the channel had broadcast criticizing that furniture from the Gualaquiza San Juan Bosco Education Unit, which is situated in west Ecuador, had been moved to the city of Loja to the Bernardo Valdivieso Millennium College for the inauguration of that school by Correa on December 8.

Cueva said that while all that was true, he did acknowledge that the legal pretext for the seizure dates back to a case against the channel for failing to pay a fine that was filed in 2002 by the then National Council of Telecommunications (CONATEL). According to newspaper El Comercio, the station was ordered to stop broadcasting last year, but the ruling was appealed.

The statement made by Fundamedios maintains that the channel is going through a legal procedure, which is the cornerstone of the legal justification for the seizure:

En esa fecha, el entonces Consejo Nacional de Telecomunicaciones (CONATEL), mediante resolución RTV-653-23-CONTAEL-2014 dispuso “iniciar el proceso de terminación anticipada y unilateral del contrato de concesión del canal 22 UHF” de Ecotel TV, celebrado en agosto de 1996 y renovado en julio de 2008, por una supuesta mora en el pago de las tarifas de uso de concesión ocurrida en el año 2002 y por un valor de USD 151,20 dólares.

On that date, the then National Council of Telecommunications (CONATEL), through resolution RTV-653-23-CONTAEL-2014 decided to “initiate the process of early and unilateral termination of the concession contract of channel 22 UHF” of Ecotel TV, entered into in August 1996 and renewed in July 2008, for alleged arrears of the fees for the use of the concession occurred in 2002 for US$151.20.

El Comercio reports that Ecotel TV has been on air for 19 years in the province of Loja, employing 42 people and broadcasting 18 locally produced programs and four news bulletins.

The Fundamedios statement continued:

Esa entidad se basó en la Disposición Transitoria Décima y en el artículo 112, numeral 10 de la Ley Orgánica de Comunicación (LOC) para retirar la frecuencia al medio televisivo. Dicha Disposición se refiere a la potestad legal para revertir la frecuencia de los medios de comunicación que no hayan iniciado sus operaciones en el plazo señalado; los que no hayan pagado las tarifas de uso de concesión; los que hayan arrendado por más de dos años su frecuencia, entre otras, para lo cual tomará en cuenta un informe presentado por la Comisión para la Auditoría de las Concesiones de las Frecuencias de Radio y Televisión de mayo de 2009.

CONATEL based their decision on the Tenth Transitional Provision and Article 112, paragraph 10 of the Organic Law on Communication to stop the channel from broadcasting. This provision refers to the legal authority to revert the frequencies of media outlets that have not started operating within the prescribed period; those that have not paid the fees for use of concession; those who have leased their frequencies for longer than two years, among others, for which it will take into account a report presented by the Commission for the Audit of Television and Radio Frequency Concessions of May 2009.

This is the second seizure the station has undergone. On December 5, 2013, a police operation raided the premises in the early hours of the morning to confiscate equipment from Ecotel Radio stations.

In the meantime, the channel is broadcasting from its website Ecotel.TV.

For now, Ecoteltv is airing through cable systems and online in Loja at the moment. Stay tuned

In the afternoon, dozens of people gathered outside the channel's premises in solidarity with Ecotel TV.

Primer Reporte (@primereporte) tweeted this image:

Support | Social groups support and unite with the television station @EcotelRadio.

The past few years have not been kind to freedom of expression in Ecuador. Memes from Crudo Ecuador, which lampooned the president and his government, are still fresh in many Ecuadorians’ minds, nearly a year after the owner shut down the site following threats. Most recently, one citizen was imprisoned for allegedly clapping during a protest, as well as a political leader for revealing nepotism within the government.

Loja: Ecotel TV off air… the Saturday, you-know-who ranted against the channel

Solidarity: New setback for freedom of expression. Correismo raids @ecoteltv and seizes equipment, removing it from the air

According to the blog Journalism in the Americas, Ecuador approved a vague and broad law that gives the government the authority to impose arbitrary sanctions and censor the press in 2013.

  • jimmy joebob

    Its sad to see Ecuador act like a small time dictatorship.

    • Jason Faulkner

      Except it doesn’t. These articles in the English-language media bare no resemblance to the reality here on the ground. It’s like reading poorly written fiction. It seems no US news outlet bothers to send a reporter here to fact check anything. They just reprint the nonsense fed to them by Fundamedios, a propaganda outfit funded by the US State Department that represents the interests of a few wealthy media owners and US foreign policy. They do not “protect of speech” as the English-language media likes to repeat ad nauseum. Just ask any of the hundreds of Ecuadorian journalists who have filed complaints for being censored by their employers and were ignored. Their only purpose is to sell a false narrative of what’s really happening here so that people like you won’t think there’s a problem when they try to stage another coup like they did in 2010.

      They regularly issue reports claiming police brutality using photographs from other countries. They issue anonymous statements and never bother to confirm their validity. They hold up individuals who barely got 3% of the vote in any election as representatives of the electorate and the English-language press quotes them as if they represent anyone except their own interests. Protests of a few hundred are always inflated into thousands by the time it hits the international media. People who are arrested for attacking police ON CAMERA with Molotov cocktails and lances are portrayed as “political prisoners”. Heck, all one has to do is go on Facebook to see that Crudo Ecuador never shut down. I’ve been following him for years. He still posts several times per day every day, yet whenever I read an article in English they keep repeating that he was forced to shut down by the government. I mean seriously, they can’t even bother to check Facebook?

      This is just a lame attempt to pull a Gene Sharp move to overthrow one of the most popular democratically elected governments in the western world. It’s called a “soft coup”, the preferred method of regime change over the past decade. They sell a false narrative to support the steady stream of destabilizing efforts financed by foreign powers and the people who used to run this country like their personal fiefdom and it isn’t working. In the next election, just like the last 3, AP will win by at least a 2 to 1 margin over the nearest competitor. If current polls are any indication, it will more likely be a 3 to 1 margin, yet the US government will still treat the guy who got 3% as the legitimate representative of the Ecuadorian people. I wonder when US taxpayers are going to start asking their government why they’re spending so much money on groups like Fundamedios when their only purpose is to try to undermine the democratic will of the Ecuadorian people through a blatantly false propaganda campaign that has already costs them millions and produced absolutely nothing.

  • Pingback: Ecuador Government Seizes TV Channel's Equipment, Leaving It Off the Air - Global Voices - The Amazon Post()

Receive great stories from around the world directly in your inbox.

Sign up to receive the best of Global Voices
Email Frequency

No thanks, show me the site