Close

Support Global Voices

To stay independent, free, and sustainable, our community needs the help of friends and readers like you.

Donate now »

Angolan government bans Brazilian TV channel, alleging ‘irregularities’

Screenshot of video by Public Television of Angola/YouTube

On April 19, the Angolan government suspended the broadcasting of Record TV África, a television network belonging to the Brazilian media conglomerate Grupo Record, alleging it had engaged in “irregularities.”

In an official statement, Angola's Ministry of Telecommunications, Information Technologies and Media (MINTTICS) justified the decision with the fact that Record TV África's executive director was not a national citizen. The Ministry added that the network's foreign journalists were not officially accredited in Angola.

The suspension took effect on April 21 and will last until further notice, according to the statement.

On April 30, Record TV África announced it would replace its executive director, Fernando Teixeira, a Brazilian citizen, with Simeão Mundula, who is Angolan. The network also said that it did not have foreign journalists in its personnel in Angola.

At the time of the suspension, Record told the Brazilian press that it was surprised by the decision. It said:

Em 19/04/2021, a Record TV Africa foi surpreendida com um comunicado da Direção Nacional de Informação e Comunicação do Ministério das Telecomunicações, Tecnologias de Informação e Comunicação Social (“MINTTICS”).

A Record TV Africa exerce a sua atividade em Angola desde 2005 e conta com atualmente 73 colaboradores diretos e indiretos.
A Record TV Africa, no estrito respeito da Constituição e da lei Angolana, informa o público, parceiros comerciais e, em particular, as suas centenas de milhares de telespectadores diários.
A Record TV Africa, pauta e sempre pautou pela legalidade nos mais de 15 anos presentes em Angola e em todo continente Africano, e irá juntos aos órgãos de tutela buscar o esclarecimentos referente as supostas irregularidades alegadas.

On April 19, Record TV Africa was surprised with a communiqué from the National Direction of Information and Communication of the Ministry of Telecommunications, Information Technologies and Social Communication (“MINTTICS”).

Record TV África has been operating in Angola since 2005 and currently has 73 direct and indirect collaborators.

Record TV África, in strict compliance with the Constitution and Angolan law, informs the public, business partners and, in particular, its hundreds of thousands of daily viewers.

Record TV África is and has always been guided by the law in the more than 15 years it has operated in Angola and throughout the African continent, and will, together with the appropriate government authorities, seek clarification regarding the alleged irregularities.

The government's decision comes amid mounting criticism of Universal Church of the Kingdom of God, the Brazilian owner of Grupo Record, which operates all across Africa including in Angola.

Since 2017, Angolan bishops have accused Universal Church's Brazilian managers of corruption, mistreatment, and racism. In August 2020, Angolan prosecutors seized seven buildings belonging to the church as part of a criminal investigation into its activities. A group of Angolan bishops seeks to create a breakaway Universal Church in Angola.


This story is a translation of a story originally published in Portuguese on April 22, 2021, and differs from the original as it includes developments that took place after its publication.

Start the conversation

Authors, please log in »

Guidelines

  • All comments are reviewed by a moderator. Do not submit your comment more than once or it may be identified as spam.
  • Please treat others with respect. Comments containing hate speech, obscenity, and personal attacks will not be approved.

Receive great stories from around the world directly in your inbox.

Sign up to receive the best of Global Voices!

Submitted addresses will be confirmed by email, and used only to keep you up to date about Global Voices and our mission. See our Privacy Policy for details.

Newsletter powered by Mailchimp (Privacy Policy and Terms).

* = required field
Email Frequency



No thanks, show me the site