Close

Support Global Voices

To stay independent, free, and sustainable, our community needs the help of friends and readers like you.

Donate now »

See all those languages up there? We translate Global Voices stories to make the world's citizen media available to everyone.

Learn more about Lingua Translation  »

Netizen Report: New rules in Cambodia and Tanzania force independent media to quiet down — or shut down altogether

A newsstand advertising The Citizen, an independent newspaper in Dar Es Salaam, Tanzania. Photo by Adam Jones via Wikimedia Commons (CC BY-SA 3.0)

The Advox Netizen Report offers an international snapshot of challenges, victories, and emerging trends in Internet rights around the world.

With elections approaching in July, Cambodia’s National Election Committee has published a set of plans intended to monitor and control online news.

A new inter-ministry working group, formed to investigate media outlets deemed to be spreading “fake news”, has put forth a new regulation that bans journalists from including “personal opinion or prejudice” in their reporting, publishing news that “affects political and social stability”, conducting interviews at polling stations or broadcasting news that could sow “confusion and loss of confidence” in the election. Violations are punishable by fines of up to USD $7,355.

The Ministry of Information will be empowered to censor websites and social media pages found in violation of the regulation. Internet service providers will be required to install software that enables the Ministry of Posts and Telecommunications to “easily filter or block any websites, accounts or social media pages that are deemed illegal”.

These measures follow the demise of the country's only two independent newspapers — The Phnom Pehn Post and The Cambodia Daily. After receiving crippling tax bills, the Daily ceased its operations in September 2017, while the Post's owner sold the newspaper. The publication now belongs to Sivakumar S Ganapathy, who is the managing director of a Malaysia-based ASIA PR company that has worked on behalf of Cambodia’s ruling party and Prime Minister Hun Sen.

Meanwhile in Tanzania, a much-maligned “blogger tax” goes into effect on June 15, and will require bloggers and independent website owners to register and pay roughly $900 USD per year to publish online.

If blogs and other types of online content, such as YouTube channels, operate after June 15 without a license, they may be punished by a fine “not less than five million Tanzanian shillings” (around $2,500 USD), or imprisonment for “not less than 12 months or both.”

Multiple major independent news sites have preemptively closed up shop, saying that the costs are high — both financially and legally. The extremely popular Jamii Forums — which has been dubbed both the “Tanzanian Reddit” and “Swahili Wikileaks” — has shut itself down last week on grounds that the law creates insurmountable regulatory barriers for sites like Jamii. In December 2016, Tanzanian police arrested Maxence Melo, co-founder, and director of Jamii Forums, for refusing to disclose information on its members, a demand made under the Cybercrimes Act.

Reporters Without Borders has called on the government to scrap the new regulation.

Bangladeshi secular writer and activist assassinated in public

Bangladeshi secular writer Shahzahan Bachchu was shot and killed near his home town of Munshiganj. Bachchu was known as an outspoken activist for secularism, and printed poetry and books on humanism and free thought. He was reportedly dragged out of a pharmacy and gunned down by men on motorcycles.

Bachchu’s death follows a series of attacks on humanists and freethinkers in Bangladesh, including the murders of writers and digital advocates Avijit Roy, Washiqur Rahman, Ananto Bijoy Das and Niloy Neel, among others. In the past, government officials including the prime minister Sheikh Hasina have blamed the attacks on atheists for criticizing religion.

Algerian blogger gets 10 years in prison for video interview

Algerian blogger Merzoug Touati was sentenced to ten years in prison in late May for reporting online about austerity strikes, job protests, and human rights violations. Touati, who has been in jail since January 2017, was convicted of providing “intelligence to agents of a foreign power likely to harm Algeria’s military or diplomatic position or essential economic interests” after posting an interview with an Israeli official online. Touati is expected to appeal the sentence.

Facebook user in India arrested for complaining about poor infrastructure

A man from Kerala, India was arrested by police after writing a Facebook post about a damaged road, calling on a local politician to repair it. The politician alleged that the post was “defamatory” and that insulted her gender and religion. She filed a complaint with police who subsequently made the arrest. The man was released on bail shortly afterward.

Russian journalist forced to resign over Instagram comments

Russian reporter Alexandra Terikova was forced to resign for posting an Instagram video of kindergarten students singing a song for Russian President Vladimir Putin and then giving an interview about the video to an independent channel. The video was posted alongside a sarcastic hashtag and a message critical of the jingoistic tone of the song.

A death sentence and a viral video mark the end of Telegram in Iran

An Iranian man is facing the death penalty for posts made on his Telegram app channel, where he allowed users to freely post their opinions. Hamidreza Amini will go to trial on June 25 on charges of “insulting the prophet”, “insulting the supreme leader”, “acting against national security”, “propaganda against the state” and “disturbing public opinion”.

Amini was held in solitary confinement and interrogated without access to legal counsel after his arrest. He went on hunger strike on June 3 to protest his conditions and was hospitalized but then transferred back to prison before receiving adequate treatment, according to the Center for Human Rights in Iran.

The Iranian Judiciary issued an order on April 30 to block Telegram on national security grounds. Since then, a parody song about the filtering of Telegram by the Iranian musical group DasandazBand has gone viral on social media, poking fun at government attempts to get Iranians to adopt the state-owned messaging platform Soroush platform.

Leading news sites blocked in Venezuela

Two Venezuelan news outlets that have managed report on the country’s ongoing political and economic crises for the past four years were knocked offline on major state-affiliated internet service provider networks during the first week of June. Anecdotal evidence and technical testing confirmed that both La Patilla and El Nacional were inaccessible on CANTV, the country’s largest telecommunications provider, which is controlled by state authorities.

The block followed a court-issued fine of one billion Venezuelan Bolivares (about USD $10,000) against El Nacional, on claims by the state that the newspaper had inflicted “moral damages” on United Socialist Party of Venezuela (PSUV) Vice President Diosdado Cabello, when he served as president of the National Assembly.

Pakistani political party website blocked

Ahead of elections in Pakistan on July 25, the website of a political party named Awami Workers Party was blocked on multiple ISPs in Pakistan for at least three days. Despite writing to election commission and Pakistan Telecommunication Authority (which is responsible for the blocking), party officials have been given no explanation for the block.

Brazil Electoral Court kicks off new fake news regulation

On June 7, Brazil’s Superior Electoral Court (TSE) ordered Facebook to take down “untruthful information about [presidential] candidate Marina Silva” within 48 hours of the ruling. This was the first time that an injunction has been issued based on a 2017 resolution intended to regulate the spread of disinformation during the 2018 elections.

The court ruled in favor of the presidential candidate and her political party Rede, which challenged five links posted in 2017 by the right wing page “Partido Anti-PT” (the Anti-Worker's Party, in Portuguese) claiming Silva was being investigated by Operation Car Wash, a major money-laundering investigation involving more than 100 Brazilian oil executives and politicians. There have been no formal accusations of corruption against Silva. The page has more than 1.7 million followers.

Will France get a “fake” news bill?

The French parliament started debating a government-proposed bill aimed at curbing the “manipulation of information” in the three-month period preceding an election. The law would allow candidates to complain about the dissemination of false information about them online and judges will have 48 hours to decide on a case. During a parliamentary session discussing the bill on 7 June, leftwing and rightwing MPs from the opposition slammed the bill.

New Research

 

 

Subscribe to the Netizen Report

 

 

1 comment

  • Wow every details about Cambodia. I was searching for this in the internet and i finally found here. Thank you soo much. Have a good days admin.

Join the conversation

Authors, please log in »

Guidelines

  • All comments are reviewed by a moderator. Do not submit your comment more than once or it may be identified as spam.
  • Please treat others with respect. Comments containing hate speech, obscenity, and personal attacks will not be approved.

Receive great stories from around the world directly in your inbox.

Sign up to receive the best of Global Voices!

Submitted addresses will be confirmed by email, and used only to keep you up to date about Global Voices and our mission. See our Privacy Policy for details.

Newsletter powered by Mailchimp (Privacy Policy and Terms).

* = required field
Email Frequency



No thanks, show me the site