See all those languages up there? We translate Global Voices stories to make the world's citizen media available to everyone.

Learn more about Lingua Translation  »

Independent TV Station and Two Community Radio Stations Suspended Amid Disputed Elections in Zambia

Image of the press release from the Independent Broadcasting Authority announcing the suspension.

Image of the press release from the Independent Broadcasting Authority announcing the suspension.

Zambia's Independent Broadcasting Authority (IBA) has suspended the broadcasting licences of the country's biggest independent TV station as well as two radio stations for “unprofessional conduct posing a risk to national peace and stability” before, during and after the 2016 elections.

The broadcasting regulator justified its actions against Muvi TV, Komboni Radio and Itezhi Tezhi Radio by pointing to section 29 (1)(j) of the IBA Amendment Act of 2010, which states that “the IBA board may cancel a broadcasting license if the cancellation of the license is necessary in the interest of public safety, security, peace, welfare or good order”.

Immediately after IBA issued a statement about the suspension, reports surfaced that officials from the Zambia Information and Communication Authority accompanied by police officers confiscated an analogue transmitter from Muvi TV.

Biased coverage by the country's public broadcaster, Zambia National Broadcasting Corporation, made Muvi TV, Komboni Radio and Itezhi Tezhi Radio the main avenues for opposition politicians to communicate with voters.

Zambians voted in the general elections on August 11, 2016. The incumbent, Edgar Lungu, was announced the winner. However, the main opposition candidate, Hakainde Hichilema, has challenged the results in the Constitutional Court.

Media bodies such as Panos Institute Southern Africa, International Press Institute, MISA Zambia and the Media Liaison Committee have condemned the suspension.

As election day was approaching, The Post newspaper, Zambia's largest independent daily newspaper, saw their offices locked up and their printing equipment seized by the Zambia Revenue Authority because of outstanding taxes alleged to be at K68 million (US$6.1 million). The move was condemned by media organizations, activists and opposition politicians, who argued that the tax body was used to silence the paper during elections.

‘Close some, scare the rest’

On Twitter, Zambian human rights activist Laura Miti accused the government of trying to silence media coverage of Hichilema's petition against the election results:

Thandayo, a Zambian IT consultant, wondered about President-elect Edgar Lungu's motivations:

Some on Twitter defended Muvi TV, despite their personal distaste for the station's coverage.

Elias Munshya, a Zambian blogger and lawyer based in Canada, tweeted:

He added (GRZ stands for the “government of the Republic of Zambia”):

Twitter user Miles quipped:

‘Democracy isn't just voting’

@PackMuchi challenged the ruling party (PF) assertion that public broadcaster ZNBC is more professional than Muvi TV:

In an opinion piece on citizen media site Zambian Watchdog, David Kapoma made the case that Zambia “is slowly becoming a court room”:

We all must be careful when we speak out on issues of national interest. Those who transmit our views to the nation and the general public are the target at the moment. […]

We have since entered a different period in Zambia. Here it’s no mercy. You mess up with the authority, you face the consequences.

The controversial Zambian musician Pilato said the following on his Facebook page:

IBA may in their shallowest imagination think they are doing President Lungu a favor but in broader perspective they are killing his good name. Democracy isn't just voting, voting is just an event. President Lungu risks going down in history as being a low voltage dictator who shut down media institutions that chose to give platform to opposing views. IBA should be reminded that the same charges they laid against the private media institutions can also be laid against ZNBC and by every interpretation of the terms used, the public media institutions are guilty. With the closure of the key private media institutions, our country has become vulnerable to rumours, speculations and propaganda.

Chinganzule noted that the “crime” Muvi TV committed was to provide a counter-narrative to the ruling's party's election message:

Be honesty and real,what security breech has Muvi TV committed.All they have done is to counter the lope sided reporting of issues which is always inclined in favour of PF led tribalism campaign against [the opposition] UPND by state controlled media houses .People do you think all Zambians are gullible or blind to deduce the real situation here?

‘I thank the law for putting them in their rightful place’

Some Zambians, however, are in support of the IBA's decision.

Mpombo, for example, wanted the IBA to go further than simply suspending the stations:

But the IBA is also abrogating the same clause they’re quoting which says cancel not suspend Let them follow the act expenditiously if these idiots have abrogated it let their licences be cancelled go ahead & do it don’t apply the law half heartedly you may end up commiting a crime yourself the other word for cancel is ban or stop not suspend […].

Tonga said stations causing division in the country should be closed:

AS LONG AS ANY RADIO STATION WANTS TO BRING ANARCHY AND DIVISION IT MUST BE CLOSED BECAUSE ZAMBIANS LOVE PEACE AND UNITY.

And Kazim thanked the IBA for the suspension:

This is a very welcome move by IBA I mean why should a few over zealous and overly ambitious idiots threaten the peace of our nation by airing some biased statements all for the sake of their personal gain.We are tired of this lunacy and I thank the law for putting them in their rightful place.

Receive great stories from around the world directly in your inbox.

Sign up to receive the best of Global Voices
Email Frequency



No thanks, show me the site