Support Global Voices

To stay independent, free, and sustainable, our community needs the help of friends and readers like you.

Donate now »

See all those languages up there? We translate Global Voices stories to make the world's citizen media available to everyone.

Learn more about Lingua Translation  »

Bahrain Shuts Down Al Arab TV, Saying it Does Not Have “Necessary Permits” to Operate

Al Waleed bin Talal's Al Arab TV was shut down in Bahrain a few hours after it went live. Today, almost a week later,  the Ministry of Information issues a Press release saying that the channel will be closed as it did not have the necessary permits

Al Waleed bin Talal's Al Arab TV was shut down in Bahrain a few hours after it went live. Today, almost a week later, the Ministry of Information issues a Press release saying that the channel will be closed as it did not have the necessary permits

Bahrain today officially announced the suspension of Al Arab satellite channel, after nine days of speculation, further cementing Bahrain's reputation as an enemy of free speech.

“The Information Affairs Authority (IAA) has announced the suspension of Al-Arab satellite channel following its failure to obtain the required licensing approval to commence broadcasting in Bahrain,” said a statement released by the government-run Bahrain News Agency.

The statement added:

the Channel had also failed to match the standards of regional and international practice agreements, to take account of efforts aimed at stemming the tide of extremism and terrorism throughout the region and the wider world.

The channel, owned by Saudi billionare businessman Prince Al Waleed bin Talal, abruptly stopped its scheduled broadcast on February 1, just a few hours after its debut, following an interview with opposition figure Khalil Al Marzooq, of Al Wefaq Islamic Society. At the time, the channel said it stopped its programmes due to “technical and administrative reasons” and would be “back soon.”

On February 2, on it's official Twitter account, the channel tweeted:

Al Arab TV has stopped its broadcast due to technical and administrative reasons and we will be back soon by the will of Allah

Online and on mainstream media, many linked Al Arab's suspension to it hosting Al Marzook, who spoke out against the Bahraini government's announcement that it has revoked the nationality of 72 citizens for “damaging national security.” The bulk of those whose nationalities were revoked are political activists and opposition figures, including doctors, religious scholars, and bloggers and journalists living abroad. And thrown in are some 20 Bahrainis fighting under the Islamic State's flag, including Turki Al Binali, a leading IS ideologue.

Bahrain government officials have denied any connection between Al Marzook's appearance, and the closure of the channel. But many did not find the excuse that the channel was being shut down because it did not have the necessary permits plausible.

Bent Al Ajaweed notes:

They opened a premises, and hired people, and worked on programmes, and had a countdown, and advertised their opening in advance in the media, and after all this [they are shutdown] for not having the necessary permits?

Bahraini columnist Qassim Hussain uses a Who Wants to be a Millionaire allegory to describe the situation:

Are you sure that Al Arab TV wasn't shut down because it hosted Bahraini opposition figure Khalil Al Marzook? Are you 100 per cent certain? Would you like to eliminate two answers or phone a friend?

While journalist Adel Marzook, who is in exile, explains:

Bahrain officially announces that it has shutdown Al Arab TV because it did not have the necessary license to broadcast. It is worth noting that Bahrain does not even have a law which regulates television broadcasting in the country

Netizens were also quick to point out that any form of dissent is not tolerated and clamped down immediately in the country that has been rocked with so-called Arab Spring-like protests since February 2011.

According to the Reporters without Borders 2013 country report:

The Bahraini authorities continue to obstruct the work of journalists and to arrest, imprison and prosecute news providers in violation of the international undertakings it gave to the UN Human Rights Council in 2012.

This trend continued throughout 2014, and netizens drew parallels between the shutting down of the station and the Bahraini government's track record in closing in on opposition voices.

Abu Omar Al Shafie notes:

Media history will stand witness that the authorities in Bahrain could not withstand seeing opposition figure Khalil Al Marzook on television for 90 seconds and shut down the station

Yacoub Al Slaise explains to his 5,000 followers:

The closure of Al Arab TV is a new example of how our government is tripping up and tarnishing Bahrain's reputation. It was a golden opportunity which has sadly been wasted

Twitter user Ahmed Al Ghasra tells his 3,150 followers on Twitter:

Bahrain has been fighting media for a long period of time. They shut down Al Jazeera's offices, they withdrew the permits of journalists, they have jailed and killed journalists and have arrested photographers.

In another tweet, he wrote:

How many investments by Al Waleed [bin Talal] will be impacted after the closure of the channel? There is a hotel about to be opened, another one another construction as well as other investments How does this reflect on the economy?

And journalist Mohammed Al Ghasra wonders what will happen to the channel's staff:

380 employees work at the channel, 70 per cent of whom are Saudis, and a large number of whom are Bahrainis. What will happen to them and will they get employed should the channel leave Bahrain?

Meanwhile, Bahraini scholar Abdulhadi Khalaf, whose nationality was revoked too, concludes:

In conclusion, if the opposition, with all its factions, worked day and night to explain to the world the demise in the ceiling of freedom of expression, they wouldn't have achieved what the government did by shutting down Al Arab TV.

It also appears that the channel's website has also been shutdown. This is a screenshot from Bahrain earlier today:

Al Arab TV website seems to have closed down as well. Screenshot taken at 8pm Bahrain time, on February 9

Al Arab TV website seems to have closed down as well. Screenshot taken at 8pm Bahrain time, on February 9

Join the conversation

Authors, please log in »


  • All comments are reviewed by a moderator. Do not submit your comment more than once or it may be identified as spam.
  • Please treat others with respect. Comments containing hate speech, obscenity, and personal attacks will not be approved.

Receive great stories from around the world directly in your inbox.

Sign up to receive the best of Global Voices!

Submitted addresses will be confirmed by email, and used only to keep you up to date about Global Voices and our mission. See our Privacy Policy for details.

Newsletter powered by Mailchimp (Privacy Policy and Terms).

* = required field
Email Frequency

No thanks, show me the site