Chavez Plans to Revoke Station's Broadcast License in Venezuela

RCTV Interview

Los Amigos Invisibles con Patricia [at RCTV] by Alfredo Izaguirre F.

Hugo Chavez, shortly after his re-election in December for a term of 6 more years of governance, announced that the license of a television channel, whose editorial line tends toward opposition, will not be renewed. Channel RCTV, with 52 years of operation, will have its transmission limited and it will no longer be able to broadcast over public spectrum, which puts its sustainability at risk. For that reason before the expression “closure of channel” and “no renovation of licensing” is a difference in what can be considered legitimate state procedure.

In the Venezuelan blogosphere, reflecting the current political division, opinions are split on one side or the other. Within the Venezuelan context, political debate circles around the emotional sensibility of each faction, which is why the arguments of both sides seem to be subject to the same reflections made by politicians.

On the one hand, the reasons of the Government to not renew the broadcasting license are based on the participation of the television station in the attempted coup d'etat of 2002 and oil sabotage of that same year. Also, the channel has maintained a critical and propagandistic editorial line against the government of Hugo Chavez. The president alleges that some constitutional laws and media-based legislation have been violated, although, up until now, no cases have been filed.

Those defending the channel – which, in the midst of such political polarization, become defenders of the anti-Chavez opposition – base their arguments on the media's right to freedom of expression, the labor rights of its workers, and the political plurality that must exist within a democracy.

Venezuelan bloggers like Kira Kariakin [ES] and Héctor Torres [ES] say that Chavez's decision marks the arrival of new times in which the Government presents its firmest policies to install a socialist system. In a post titled “Te jodo porque puedo” (I'll [screw] you because I can), Kira does not foresee a good result from the proposal: “

Estoy convencida de que este intento de socialismo no tendrá éxito. Y es porque aún con votos, el sistema que se persigue implantar es centralista, totalitario en el ejercicio de los poderes y ya está dando evidencias de querer controlar todos los niveles de la vida nacional en una estructura de dominio piramidal que inducirá la sensación de participación democrática aunque bajo la vigilancia y lineamientos de Chávez que estará sentado en su ápice.

I am convinced that this attempt at socialism will not be successful. And it is because, even with votes, the system to be implanted is centralist, totalitarian in the exercise of its powers, and already showing signs of wanting to control all levels of national life in a hierarchical pyramid that will induce a sensation of democratic participation though under the monitoring and official line of Chávez who will be seated on top.

On the other hand, NBV argues [ES] that, although the channel produces poor news and entertainment, the case should pass through the courts before the station is closed by presidential decree:

Es que yo podría estar de acuerdo, incluso, en que le quiten la concesión si es que les parece que han actuado ilegalmente. Pero primero deberían demostrar en un tribunal, ante un juez y un jurado, que hubo una conducta delictiva. No pueden retirarle la concesión nada más porque sí. Y definitivamente no debiera determinarlo una autoridad meramente administrativa, sino una judicial.

Sure, I could agree that they even revoke the broadcasting license if it seems to them that [the station] has acted illegally. But first they would have to demonstrate in court, before a judge and a jury, that there was criminal conduct. They cannot revoke the license just because. And it definitively should not be determined by a merely administrative authority, but rather a judicial one.

This way, the decision to watch the channel or not would be up to the viewer.

RCTV Interview

RCTV Interview by “Huguito”

Martha Beatriz [ES], a Venezuelan in Miami, considers it blackmail that the owners of the channel present arguments such as their “long contribution to national culture.” Nevertheless, in political terms, she argues that “a broadcasting license should not be a weapon in the hands of the politicians to punish.” She also examines the effects of a lack of political plurality: “The truth is that these measures are not only lessons for those affected, but also serious scares for everyone else. I wonder what type of “revolutionary” mentalities are forming in these times.”

The strategy of channel RCTV to appeal to historical memory and cultural roots of Venezuela's population, is analyzed by the journalist-blogger Jose Roberto Duque, who warns of “emotional blackmail” that tries to hide the bad quality of its programming and the protection of an economic class accustomed to the argument worker's rights to employment. He writes, “the RCTV of today is a monument to decay; not only moral, but artistic.”

Besides wondering why the government has not taken similar actions with other opposition television channels, Rom Rod asks [ES] if, with this measure, the government,

¿se quiere intimidar a RCTV? ¿O de verdad el grupo 1BC son una partida de sediciosos que a punta de malos programas quieren desinformar a la gente y tumbar el gobierno? ¿O es que la gente es tan estúpida en este país como para hacerles caso y creerse todo lo que ellos le quieren decir a la gente? Si hay casos concretos de manipulación de la información y de intentos de sedición pues procedan legalmente.

wants to intimidate RCTV? Or is the group 1BC really a party of subversives that, beyond just bad programming, wants to disinform people and topple the government? Or is it that people in this country are so stupid as to give them attention and believe everything [the government] says? If there are concrete cases of manipulation of information and attempts of sedition then procede legally.

The broadcasting license of RCTV does not expire until May 27. It remains to be discussed under what procedure they will cease transmission, but like Luigino Bracci points out [ES], the Minister of Communication and Information, Willian Lara is planning a new audiovisual production for the new channel to debut around that date. The discussions continue …

Translated from Spanish by David Sasaki.


  • […] Lo mejor de estas cosas es darle crédito realmente a quien lo merece, hace poco a través de Flickr me contacta David Sasaki queriendo publicar una foto que se encuentra entre mis archivos para acompañar un reportaje en el sitio Salió publicado el día de ayer en un artículo publicado por Luis Carlos Diaz. Gracias a ambos… […]

  • i agree that the process should pass judicial muster…but what will chavez do if the courts decide against him? should he ban the courts? it’s a risk…what do you think? adios

  • […] 原文:Chavez Plans to Revoke Station’s Broadcast License in Venezuela作者:Luis Carlos Diaz翻译:abstract校对:Portnoy […]

  • […] · Asimismo, la noche de la cena de blogueros de la conferencia, por invitación de Álex de Carvalho, conocí a un “otro venezolano” (así me lo anunciaron) que estaba asistiendo al evento de WeMedia. Resultó un señor bastante afable que además me perfiló de inmediato el acento caraqueño que llevaba días echando de menos. Tras una corta conversa y cambio de tarjetas, entendí que estaba frente a Carlos Granier-Phelps, hijo de Marcel Granier, uno de los dueños del canal de televisión venezolano al que el gobierno decidió no renovarle la concesión. Carlos Granier es Estratega de Medios Digitales, y a eso dedica su compañía Red66. Simpático el escenario, porque yo estaba sentado en la mesa de Global Voices, portal para el que había escrito un artículo la semana anterior sobre RCTV. No sé si luego habrá leído algo de este pedazo de blog, pero al menos pude tararear algo del poeta Rosas Marcano: “quién ha visto negro como yo…”. ¿Quién sabe si el canal de televisión tiene alguna planificación para la red? Moraleja (además del título del post): Miami puede ser tan pueblito como Caracas. […]

  • 1) First of all, the license is not being revoked. It is biased and misleading to state it as so. The 20-year license is up for renewal. Taking this into consideration, why in hell would anyone enable this FOX NEWS of the south to brainwash the public if the opportunity to passively dismiss the coup-assistants. I’ve been stuck in Caracas hotels with RCTV blasting, trust me…it ain’t pretty.

    2) Did somebody say PLURALITY! HAHAHA! Oh man, you must not have ever seen Venezuelan media. There is Channel Vive and Channel 8 (state tv)…and then every other media outlet is blasting right-wing propaganda like nothing you’ve ever seen! Plurality! Jeeze, the U.S. needs some freakin’ PLURALITY!

    3) Reports without boarders is backing the bosses of RCTV right now. Why? Reporteurs sans Frontieres is funded by the National Endowment for Democracy, a CIA front, an entity created by Ronald Reagan with congressional funds and the objective of promoting US foreign policy worldwide.

    4)In the U.S. if a newspaper or TV station assisted a coup against George Bush they would not lose their license. It would be bombed to the ground like Al-jazeera and the involved citizens put in a gas chamber for treason.

    Seriously, get real…

  • […] Envalentonado tras su tercera reelección, el presidente venezolano Hugo Chávez anunció en diciembre la cancelación de la concesión a la cadena privada "golpista" RCTV (antes conocida como Radio Caracas Televisión), decisión que sin duda le pasará factura de cobro, políticamente hablando, en el mediano plazo. A pesar de esgrimir motivos "moralistas", es obvio que la decisión de no renovar la concesión que expira este domingo a la medianoche hora de Caracas es de talante político y que allana el camino para que otros medios opositores, como el canal de noticias Globovisión, salgan de la señal abierta. […]

  • […] The television channel Radio Caracas Television (RCTV) has enjoyed the ability to transmit over an open television frequency for the past 53 years. It is the oldest television channel in the country, and its license for the use of the frequency will expire. The Venezuelan government decided not to renew the license, just as we have written in the past. […]

Join the conversation

Authors, please log in »


  • All comments are reviewed by a moderator. Do not submit your comment more than once or it may be identified as spam.
  • Please treat others with respect. Comments containing hate speech, obscenity, and personal attacks will not be approved.