Close

Support Global Voices

To stay independent, free, and sustainable, our community needs the help of friends and readers like you.

Donate now »

See all those languages up there? We translate Global Voices stories to make the world's citizen media available to everyone.

Learn more about Lingua Translation  »

Mauritania's Military Council Negotiating with Hanana

*Al Akhbar (The News – in Arabic) reports at 19:13 that the The Military Council for Justice and Democracy is negotiating with Saleh Weld Hanana, the leader of the Reform Knights – which lead the first coup try in June 2003. Hanana was jailed for life since then.

The aim of these negotioations as describe, is to unit and merge the forces under one leadership, and the way to deal with Reform Knights members who lives abroad.


المجلس العسكري للعدالة والديمقراطية يفاوض صالح ولد حننا

أكدت مصادر مؤكدة لوكالة أنباء الأخبار المستقلة أن أعضاء من المجلس الوطني للعدالة والديمقراطية (الذي يحكم موريتانيا منذ اليوم) قد دخلوا في مفاوضات مع القائد السابق لتنظيم فرسان التغيير الضابط صالح ولد حننا.

وحسب المعلومات فإن المفاوضات لاتزال جارية هذه اللحظات مع زعيم فرسان التغيير الذي يقضي عقوبة السجن المؤبد في السجن المركزي بنواكشوط إثر قيامه بمحاولة إنقلابية فاشلة في 8 و9 من يونيو 2003 على نظام العقيد ولد الطايع. وحسب نفس المصادر فإن هذا سيحدث توازنا كبيرا في الحكم

وتشير المصادر أيضا إلى أن المفاوضات قطعت أشواطا مهمة وتتركز حاليا على طريقة دمج أعضاء تنظيم فرسان التغيير العسكري المعارض والتعاطي مع الموجودين منهم بالخارج.
ويبدو من خلال هذه المفاوضات أن الانقلابيين يسعون لجمع كل الأطياف ذات التأثير الخطير على الساحة الوطنية ومحاولة منهم لكسب أكبر تأييد شعبي خصوصا في هذه الظرفية الحرجة.

جدير بالذكر هنا أن الضابط السابق صالح ولد حننا كان أول ضابط في الجيش الموريتاني يقود محاولة انقلابية على العقيد ولد الطايع وهي المحاولة التي ذكر أن من أسبابها فساد نظام الرئيس ولد الطايع وعلاقته مع إسرائيل.

The above post is also noting that the Hanana failed coup try was reasoned by the corruption of Weld Al Tayea system and his relations with Israel.

The question is, What is the future of this relation now?

* Al Akhbar claims to be The First Independent Mauritanian News Agency.

Start the conversation

Authors, please log in »

Guidelines

  • All comments are reviewed by a moderator. Do not submit your comment more than once or it may be identified as spam.
  • Please treat others with respect. Comments containing hate speech, obscenity, and personal attacks will not be approved.